Claudicatio

(medische termen: Claudicatio intermittens en Perifeer arterieel vaatlijden (PAV)

Wat is het?

Claudicatio wordt in de volksmond ook wel etalagebenen genoemd. Iemand met etalagebenen krijgt tijdens het lopen last van pijnlijke en stramme benen. Na een korte pauze ebt de pijn in de benen weer weg. De term etalagebenen is afkomstig van het steeds even stilstaan, net alsof er van winkeletalage naar winkeletalage wordt gelopen.

Claudicatio ontstaat door een probleem met de bloedtoevoer naar de benen. Door een slagaderverkalking ontstaat er een vernauwing van de slagader(s). Slagaderverkalking is een proces dat hoort bij het ouder worden. Dit proces kan worden versneld door risicofactoren, zoals roken en diabetes.

Bij inspanning van de beenspieren zoals bij lopen, traplopen en rennen neemt de vraag naar zuurstofrijk bloed toe. Door de vernauwing in de beenslagaders komt er te weinig zuurstofrijk bloed bij de spieren. Hierdoor ontstaat er dus een zuurstoftekort in de beenspieren, wat de pijn in de benen veroorzaakt. Deze pijn verdwijnt weer bij rust, door de verminderde zuurstofbehoefte in de benen.

De behandeling

De behandeling van claudicatio bestaat uit een gesuperviseerde looptraining, waarbij ernaar gestreefd wordt om de loopafstand zonder pijn te vergroten. Ook is de behandeling gericht op het vertragen van de verdere ontwikkeling van de slagaderverkalking. Het verbeteren van de spierconditie en spierfunctie zal ook een onderdeel zijn in de behandeling van claudicatio.

Bij Vellinga Adfysio zijn er verschillende therapeuten die de behandeling bij claudicatio verrichten. Jelle Vlot is gecertificeerd in de behandeling van Claudicatio. Vellinga Adfysio is aangesloten bij het Claudicationetwerk.